Egyszerre ég klublázban az RTL és a TV2
Szerdán robbant a hír, hogy 11 évvel az utolsó kábelcsatorna indulása után, még 2023-ban új csatornákat indíthat az RTL. A Media1 beszámolója szerint az új csatornák az RTL OTTHON, a MoziKlub, a SorozatKlub valamint a KölyökKlub nevet viselik majd. Ez két szempontból is érdekesnek tűnik: egyrészt azért, mert az RTL úgy kezd hosszú idő után újra "klubosításba", hogy egy évvel ezelőtt mondhatni elhagyta a szócskát. Közben pedig a TV2 is erre készül, csak azt nem tudni, mikor.
Rég voltak ekkora izgalmak a magyar kereskedelmi tévék életében. Miközben a TV2 a fellegekben érzi magát attól, hogy idén már matematikailag sincs esélye senkinek elvenni tőlük a piacvezető pozíciót, az RTL folyamatosan ontja magából az újabbnál újabb műsorokat, és jelent be olyan dolgokat, melyek sokként érik az egész szakmát.
Ebbe, a sokkoló kategóriába tartozik a Media1 által szerdán megjelentetett hír is, amely szerint a társaság arra készül, hogy idén december 15-én négy, teljesen új csatornát indít. A lap a négy csatorna nevét és tematikáját is tudni véli.
- Érkezik az RTL OTTHON, ami főleg a nőket hivatott elérni
- A SorozatKlubbal és a MoziKlubbal a teljes lakosságot (=időseket)
- A KölyökKlubbal pedig 4 és 12 év közöttieket szeretnék megcélozni.
A korcsoportokból tehát arra lehet következtetni, hogy ezúttal az RTL nem a fiatalok, hanem az idősek felé próbál nyitni. Ez nagyban köszönhető annak, hogy az utóbbi időben nemcsak csatornaszinten, de a portfóliót (vagyis az összes kábelcsatornát tekintve) nézve is masszív előnyt szerzett a TV2.
Példaként, az előző héten (41. hét - 2023. október 9-15.) az RTL által közölt, líneáris adatok szerint a TV2 Csoport a 18-49-es korosztályban 36%-os nézettséget tudhatott a magáénak a protfóliót tekintve, míg az RTL csak 28,5-öt. A 4+-os, vagyis a teljes lakosság adatait nézve még nagyobb a különbség. Egy másik, nem líneáris adatokat tartalmazó tábla szerint a TV2 Csoport ugyanebben a korosztályban 25 százalékot ért el, míg az RTL Magyarország csak 17,4-et.
Nagyobb a különbség, ha a teljes lakosság adatait figyeljük. A piacvezető csatorna (a nem lírneáris adatok szerint) itt a múlt héten 27,1%-os eredményt ért el, míg az RTL csak 16 százalékot. Így aztán egyáltalán nem lennénk meglepődve azon, ha kiderülne, az RTL célja az új csatornák indításával ezeknek a mutatóknak a javítására törekedne.
Visszatérnek a KLUB-ok
Az új csatornák nevei is igazán érdekesek, abból a szempontból, hogy többségükben szerepel a "klub" szócska. Bár elsőre úgy tűnhet, ennek nincs sok jelentősége, viszont ha úgy vesszük, hogy az RTL majdnem egy évvel ezelőtt elhagyta ezt a szócskát a főcsatorna nevéből, a történet elég érdekesen hangzik. És erre még rátesz egy lapáttal az is, hogy az RTL idén májusban levédette a "KLUB" szót, amit a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának adatbáziásában bárki meg is nézhet.
RTL klub viszont úgy néz ki, nem lesz.Ekkora "klubosítás" talán a csatorna indulása óta nem volt, amikor is az RTL-es műsorok jelentős részében szerepelt a klub szó. Így például a KlipKlub-ban, a ReceptKlub-ban, a SportKlub-ban, vagy az Újságíró klub-ban.
Lesz egyáltalán TV2 Klub?
Hogy miért pont most használja újra az RTL a klub szót, a fentiek mellett azért is érdekes, mert egy évvel ezelőtt a Big Picture nevű tévés konferencián Pavel Stanchev, a TV2 Csoport vezérigazgatója bejelentette, hogy TV2 Klub néven, a FEM3 helyén terveznek új kábelcsatornát indítani.
Azóta viszont nem nagyon hallani a tervről.
Bár a Media1-nek a társaság azt írta még márciusban, hogy több terven is dolgoznak, hogy mit kezdjenek a TV2 KLUB-bal, konkrét információk azóta sem láttak napvilágot. Kivételt képez az a félinformáció, amely szerint itt fejezi majd be a TV2 A sors útvesztői című sorozatot, amit a főcsatornán "programstratégiai okokból" nem tettek meg.
A lényeg tehát: egy évvel a hivatalos bejelentés után sem tudunk gyakorlatilag semmit a TV2 Klubról. Korábbi információnk szerint a TV2 Csoport az idén nagyszabású TV2-esítésbe kezdett volna a kábelcsatornákat illetően. Hónapokkal ezelőtt mi írtunk arról, hogy ennek részeként a Spíler-csatornák is új nevet kapnak és TV2 Sport néven folytatják. Ez azonban mégsem történt meg, bár idén szeptemberben új logót és arculatot is kapott a két, férfiaknak szóló csatorna, a név nem változott meg.
Így aztán azt is el tudjuk képzelni, hogy a végén ez a rebrandelés is elmarad. Ha mégsem, akkor arra novembernél előbb biztosan nem kerül sor. A két hétre előre kiadott műsorújság szerint ugyanis a FEM3 programstruktúrája az eddig megszokotthoz képest nem változik, vagyis november 5-ig biztosan marad minden a régiben.
A többit meg majd meglátjuk.
Fotók: TV2 Csoport, RTL