A közszolgálat üstököse - a Csináljuk a fesztivált lehet a Duna TV megmentője?

Januárban, amikor kiderült, hogy megújul a Nemzeti főadó, a Duna, még erősen kételkedtem abban, hogy ez tényleg majd igazi megújulás lesz. Aztán februárban jött a hír: márciustól visszatér a köztévé elmúlt 25 évének legnagyobb sikersztorija, a Csináljuk a fesztivált. 

20220326csinaljuk-a-fesztivalt.jpg

A műsort persze azért nem abban a formában tért vissza, mint amit korábban megszoktak a nézők, történt több változás is, például az, hogy ezúttal nem a közönség, hanem a zűritagok és a helyi közönség döntötte el, kik mennek tovább (ez minden bizonnyal azért történt, mert a műsort 2021 év végén, illetve 2022 elején forgatták, így amikor adásba került, már szinte teljesen le is forgatták a műsorsorozatot). Ez elsősorban nem hátrány, és valamivel olcsóbb is a megvalósítás is (egy élő műsor bizonyára jóval drágább, de itt most próbáljunk meg az MTVA éves költségvetésétől is eltekinteni ebben az esetben), ami azért a látványvilágon, és picit a megvalósításon is meglátszott. 

Míg a 2007-ben indult műsor pazar díszletben készült az első korszakában, addig most a díszlettervezők egy szerintem egészen egyszerű stílust választottak az újrainduló műsornak, ami nem feltétlenül baj, de mégsem lehet azt mondani, hogy ez egy elhanyagoldandó dolog (gondoljunk csak a TV2-es Nicsak, ki vagyok? konkrétan ízléstelen és ocsmány díszletére).

dbzol20211210075.jpg

A koncepció viszont átgondolt volt, és ráadásul jó is. A Duna TV-től már megszokhattuk, hogy többnyire csak a nyugdíjas korosztály számára készíti műsorait, és most először lehetett azt érezni, hogy sikerült ezt a nyugdíjas tempót integrálni úgy, hogy az a fiatal, 18-49-es (vagy épp 18-59-es) korosztály számára is élvezhető legyen. Az 50-es évek zenéitől egészen a 2000-es évekig terjedő skálán összesen 60 dal szerepelt, a szerkesztők pedig egészen jól választottak az alapján, hogy sikerüljön visszahozni az adott évtized zenei világát.

És hihetetlen módon, az emberek is díjazták ezt a hozzáállást. Ezt támasztja alá a Duna TV mai sajtóközleménye is, ami a műsor múlt szombati döntőjének nézettségéről szól. 

"Csaknem félmillió embert ültetett a képernyő elé a Csináljuk a fesztivált! döntője­, amelyben eldőlt, ebben az évadban melyik magyar dal lett az évszázad slágere. A Duna showműsorának 10 adása közül – 6 elődöntő, 3 középdöntő és a finálé – a legnézettebb, 462 532 nézővel az utolsó forduló volt. Ezzel az eredménnyel a Duna legnézettebb produkciója idén a Csináljuk a fesztivált! záróadása volt, valamint a szórakoztató programok kategóriájában – a sportközvetítéseken kívül – a közmédia legnézettebb műsora egyben. 2020-tól a saját gyártású produkciók közül a legkiemelkedőbb eredményt érte el a showműsor, a Duna csatornán csak a Forma-1 Magyar Nagydíjának közvetítését és az augusztus 20-i tűzijátékot nézték többen. 

A teljes hazai televíziós portfóliót nézve szombaton a Duna a második legnézettebb csatorna volt, teljes napon és főműsoridőben is a teljes népesség körében. A nézettségi rekordot koronázza, hogy a fiatalok is csatlakoztak a nézőközönséghez; a showműsor megszólította az 50 év alattiakat, így korosztályuk aránya jelentősen nőtt a Duna átlagos közönségéhez viszonyítva" - áll az MTVA közleményében.

Ami pedig a pontos számokat illeti, tény, hogy a Duna TV-t választók átlagéletkora lényegesen nagyot fiatalodott, hála azoknak a szombat estéknek, amikor a szokásos 0,5-1%-os 18-49-es átlaghoz képest most 3 vagy 4%-os átlagokat is összehozott nemzeti főadó, és persze ezen belül a Csináljuk a fesztiváltnak (de azért a korrektség kedvéért megjegyzem, hogy a mostani szombaton 5%-os szombati átlaga volt a csatornának, amivel lazán vert olyan csatornákat átlagban, mint a Cool, a Mozi+, a Film+, vagy a Viasat 3, a TV2 átlagától pedig 1,6%-kal maradt csak el a Duna)

A március 19-én indult műsor titkát keresni felesleges, egyszerűen nagyszerű. Arra, hogy a nézettség az átlagnál jobb lesz, már az első adás számait látva is lehetett gondolni. Később aztán egy picit alább hagyott a műsor iránti kereslet, de ahogy közeledett a döntő, úgy emelkedtek a számok is, a döntő pedig mind a fiataloknál, mind az időseknél abszolút rekordot döntött a maga 6%, illetve 14,9%-os eredményével. Átlagban a műsort a teljes lakosság 11,5%-a figyelte, a legkevesebben a harmadik elődöntőre voltak kíváncsiak, az április 2-ai adást csak 4+-os kategória 8,3%-a választotta

duna.png

A végére pedig még egy-két dolgot megjegyeznék: szerintem abszolút nem fair, hogy valaki a saját dalát pontozza a zsűriben, és nemcsak hogy nem fair, etikátlan is (aki esetleg nem értené miről van szó, ajánlom neki a Blikk hétvégi cikkét). Ennek ellenére azért remélem, hogy lesz második évad, de egy biztos, hogy még élvezhetőbb legyen, néhány apróbb változtatást végre kellene hajtani (és mondjuk nem hónapokkal előre felvenni a műsort), mondjuk vissza kell vezetni a nézők véleménynyilvánítását, ami itt rendkívül fontos lenne.

A margóra pedig egy kis önkritika: tévedtem, amikor azt hittem, hogy a januári megújulás csak egyfajta mese, a show visszatérése abszolút meglepetés volt, és a - gondolom azért remélt - sikert is beváltotta. Ha ezen az úton halad tovább a Duna (és mondjuk csinál egy vetélkedőt meg egy új sorozatot), akkor akár még egyszer, jobb esetben hónapok, rosszabb esetben évek múlva, de biztosan 11 év után először, nézhető csatornává válhat a nemzeti főadó. Kívánom, hogy így legyen, ha valami fontos történik, mi arról itt be fogunk számolni.

Fotók: Balogh Zoltán, MTVA
Videók: MTVA

A nézettségi adatok forrása: RTL Sajtóklub