Kiütötte Bud Spenceréket szilveszterkor a TV2 és a Duna TV
Az utóbbi napokban többször is foglalkozunk már a nagyobb tévécsatornák szilveszteri kínálataival, ami több meglepetésműsort is hozott magával. Ezeket szerzőnikkel együtt értékeltünk, amit ide kattintva lehet visszaolvasni. Ennél is érdekesebb azonban, hogy a jobb (és persze a rosszabb) műsorokat pontosan mennyien is nézték. A TOVÁBB után minden, szilveszterkor látott műsor nézettségét elemezzük.
Az év utolsó estéjére több csatorna is tehát különleges műsorokkal készült, a TV2 a Szerencsekerékből és a Sztárban Sztár leszek!-ből készített szilveszteri adást, a Duna TV többnyire zenés produkciókkal készült, az RTL KETTŐN több órás NőCommentet láthattunk, míg az ATV-n A Géniusz, a #Bochkor és az AradiVarga show különkiadása került képernyőre.
Az estét azonban - ahogy általában mindig - híradókkal kezdték a nagyobb csatornák, melyek között még győzni tudott az RTL Híradó (18,4%) a TV2 híműsorával szemben (13,4%). Előbbi egyébként szilveszteri különkiadással készült, amiben a Hírcsárda híreit olvasta fel Rainer-Micsinyei Nóra és Lengyel Tamás, ami ezek alapján bejött a nézőknek.
Csak emlékeztetésképp, a 2021-es különkiadás még nem ért el ekkora sikereket, ugyanis azon az estén a két híradó nézettsége még teljesen megegyező volt (14,3%), csak pár száz nézővel volt akkor nézettebb a Tények.
Ezután azonban a tavalyi évek tendenciája szerint fordult a kocka, és a Tények Plusz már verte (14,3%) az RTL-en ekkor kezdődő filmet, a Különben dühbe jövünket (9,8%), ami immáron harmadik éve kap ki folyamatosan a szilveszteri kínálatban egy, "megúszósnak" nevezhető magazinműsortól. Fontos azonban megjegyezni, hogy egyik műsor nézettsége sem számít igazán jónak. A Tények Plusznak igazából "csak" az a mentsége, hogy egy lényegesen rövidebb (nagyjából bruttó 50 perc) programról van szó, mint az RTL-es, ezredszer ismételt film (ami egyébként idén rekordhosszúra lett nyújtva, reklámokkal együtt közel két és fél órás volt).
A korábban ismertetett adatok szerint tehát a TV2-nek a Különben dühbe jövünk alatt komolyabb gondja nem akadt, a Szilveszteri Szerencsekerék (ami értékelésünkben felemás értékelést kapott) 16,7%-ával magasan nyerte a sávját. Mivel ezek is líneáris adatok, ezért érdemes megnézni, a "hagyományos" adatokat is, mekkora a különbség a 2021-es évhez képest.
Nos, a 18-49-ben így mért 12,7%-os eredmény kevesebb, mint a két évvel ezelőtti, amikor 15%-os nézettséget produkált a gameshow. Nézőszámokban ez annyit jelent, hogy a kiemelt célcsoportban ezúttal 40 ezerrel kevesebben figyelték, hogyan forgatja a betűket Köllő Babett, Szente Vajk és Bódi Margó.
A játék végével sem szakadt meg a TV2 sikerszériája, bár tény, hogy a Sztárban Sztár leszek! - A javából című, évek óta jelentkező szilveszteri műsor nézettsége konkrétan a béka segge alatt volt (10,1%). Eközben az RTL-en futó ...és megint dühbe jövünk című film 9,5%-kal gyengén muzsikált.
A Sztárban Sztárról egyébként érdemes azt is megjegyezni, hogy 2021-ben a műsor még este tíz után indult, most azonban kapott fél óra plusz műsoridőt. Hogy minek is, azon valószínűleg bármennyit is gondolkodunk, nem fogunk érdemi válaszra jutni.
Ez egyébként márcsak azért is furcsa, mert az előző szilveszteren sem volt túl meggyőző a nézettsége (hagyományos 10,5%), ami mostanra még gyengébb lett (hagyományos 7,7%). Így aztán érthető is, hogyan tudott beleköpni a nagyok levesébe a közszolgálati "mentőöv", a Csináljuk a fesztivált!.
A Duna zenés showja ugyanis a teljes lakosság tekintetében konkrétan letarolta az összes vetélytársát a maga 17,6%-os eredményével (TV2: 8,9%, RTL: 7,6%). A show extra, a köztévé által gondolom egyáltalán nem várt (és nem is figyelt) 18-49-es korosztályban is remekelt, a korábban említett Sztárban Sztárt csak épphogy nem tudta lenyomni a zenei szuperprodukció (8,9%).
A Duna TV-nek egyébként a 2015-ös, nagy átalakítások óta nem volt ekkora sikere szilveszterkor, sőt, nagyon a köztévének sem. Nagy meglepetést legutóbb még 2013-ban az M1 okozott az év utolsó napján, amikor a Szálka Extra szilveszteri adása verte meg rendesen a TV2-n futó Papírkutyákat és az RTL klubon akkor látott Buliszervíz 3. című filmet. Bagi és Nacsa műsora egyébként akkor egy ismétlés volt.
Éjfél után pedig a reggel 6-ig tartó Újévi buli című, szimpla zenei válogatás is 13,3%-os nézettséggel futott 4+-ban, ami egyáltalán nem rossz. Az ezzel szemben futó RTL-es és TV2-es programok is az idősek körében mind-mind alulmaradtak.
Az RTL például éjfél után totálisan bezuhant, a Haverok harca című film 18-49-ben 7,4%-os nézettéggel, míg a Dáridó 25 első két része 6,5%-os nézettséggel futott. Teljes lakosságban egyébként előbbi film 5,8%-os, míg Lajcsi műsora 8,5%-os SHR-t produkált.
Hogy mentek a kisebb csatornák?
A év utolsó napjának nézettségébe egyébként a fiatalok körében nem nagyon tudott beleszólni egyetlen kisebb csatorna sem. Viszont meg kell jegyezni, hogy az igazán nagy szilveszteri műsorokkal készülő ATV a teljes lakosság körében szép eredményeket ért el . Előbb a Gundel-Takács Gábor által vezetett Géniusz a maga 7,4%-ával (ez 250 ezer nézőt jelent), amit később az AradiVarga Szilveszteri show is tovább vitt (7,4%, 256 ezer néző).
Arról, hogy az RTL KETTŐN ezen az estén futó NőComment és a ValóVilág milyen nézettséget ért el, nem rendelkezünk pontos adatokkal, azonban nem lennénk meglepve, ha nem futott volna jól egyik műsor sem, mivel az ötven legnézettebb műsor között egyetlen, itt futó műsor sem látható. A csatorna főműsoridős átlaga egyébként 2,4%-os volt, amit például a Comdey Central és az AXN is megelőzött.
Így tehát kijelenthetjük: ha nem is a fiatalok körében, de a szilveszteri igazi győztese a Duna TV. Ebből pedig jól látszik, hogy most már évek óta az a csatorna tudja behúzni a szilvesztert, aki valami váratlannal rukkol elő. Így tudott nyerni 2020-ban és 2021-ben is a TV2 is, akik az utóbbi években folyamatosan újították szilveszteri kínálatukat.
Így aztán ugyanazt tudjuk mondani, mint amit karácsonyi nézettséges cikkünkben is: ha nem költesz pénzt a karácsonyra és a szilveszterre, ne várd, hogy majd sokan fognak nézni. És láss csodát: jóslatunk - miszerint az RTL ki fog kapni szilveszterkor - bejött, ami mostanra tarthatatlanná vált. Az adatok alapján ugyanis kimondhatjuk:
a nézők ráuntak Bud Spencerre és Terence Hillre az év utolsó napján.
Legalábbis egy országos, magát piacvezetőnek mondó csatornán. Nem arra gondolunk, hogy ezeknek nincs helye a szilveszteri kínálatban, de az RTL-nek valóban ideje lenne észbe kapnia, és már most kitalálni, milyen meglepetéssel rukkolnak elő 2023 szilveszterén, hogy visszaszerezzék piacvezetőségüket szilveszterkor is.
Fotók: RTL, TV2 Csoport, MTVA