2022. máj 17.

Filmek és sorozatok előtti identek evolúciója - van e értelmük?

írta: Szerencsekerék
Filmek és sorozatok előtti identek evolúciója - van e értelmük?

A 90-es években és a 2000-es évek elején felfigyelhettetek arra, hogy amikor egy izgalmas film vagy egy népszerű sorozat következett, némelyik csatorna egy speciális animációval jelezte ezt nekünk, ami általában egy tetszetős, figyelemfelkeltő ident volt. Az elmúlt 20 évben azonban kikopott a köztudatból, a tévék már nem használnak speciális felhívásokat erre a célra. Épp ezért az alábbiakban bemutatok néhány példát, hogy néztek ki ezek akkoriban.

filmsorozatident.png

Mint a legtöbb szokás, ez is a Magyar Televízióhoz köthető, a 80-as évek végén, amikor az inzertképeket már rég felváltották az animált identek, a filmeknek készült egy meglehetősen jó zenéjű főcíme, amit a TV2 (nem összekeverendő a kereskedelmi TV2-vel, ez a név itt még az M2-re utal) használt 1989 és 1991 között (de már előtte is használtak "rovatfőcímeket", például a Zenélő filmkockákat vagy később a Hónap Filmjét).

Az 1991-es arculatváltással aztán ezek a főcímek is megújultak, vagy legalábbis próbáltak alkalmazkodni a kor követeléseihez, több-kevesebb sikerrel.

1993 óta csak akkor használnak filmek előtt identet, ha egy különleges ok van rá. Egyébként a 90-es években indult tévék közül némelyik szintén használt ilyen tipusú identeket, például az ATV 47, a TV3 és a Satelit TV is.

Az RTL Klub már indulásától elkezdte használni, de ők már a sorozatok részei előtt is alkalmaztak ilyen identeket, addig egyedülálló módon.

Az új arculat 1998-as bevezetésekor aztán ezek a sorozatos, illetve filmes spotok is megújultak, bár nem túlságosan sokáig használta őket ezután már az RTL klub.

Aztán az 1999-es, szeptemberi, állandónak tervezett arculattal ezek a spotok kimaradtak az RTL-ről, ezzel pedig megszűntek a filmeket, sorozatok előtti figyelemfelkeltő beharangzó indentek.

Ezzel szemben a TV2 már a kezdetektől készült ezekre a spotokra, amik lényegesen jobbak is voltak ahhoz képest, amit a közvetlen konkurenciájuk használt. Ezek következnek most. 

1999-ben, a rövid ideig használt arculathoz is elkészültek az identek, és itt vezették be azt, ha a műsor előtt reklám volt, akkor az ident elején ott legyen a reklám felirat, mint egy átkötő elem, amit egészen a 2002-es februári arculatváltásig alkalmaztak.

Aztán a 2000-es arculatváltáskor ezek is megújultak, nem feltétlenül előnyösen, de persze ezt eldönteni mindenkinek saját dolga, ez alább megnézhető.

2002-ben, az első igazi arculat, illetve logóváltáskor aztán a TV2 is kihagyta ezeket a spotokat a filmek, sorozatok, különböző műsorok előtt.

Persze nemcsak a nagy tévék, a kicsik is használtak ilyen indenteket, igaz, ezeket is leginkább a 2000-es években. Használt ilyet többek közt a Hálózat TV, a Film+ és a Duna TV is majd aztán szép lassan mindegyik csatorna kivezette őket.

Én azért sajnálom hogy már nem használják, ad egy külön izgalmat, ha egy érdekes animáció vezeti be a filmet, ami következik... Ha ügyesen megoldanák, akkor a mai arculatok része is lehetne, habár már a TV2 2018-ban visszahozta a filmblokkját, és a vasárnap esti filmek előtt a Filmverzum identet vágják be, ami nekem irtóra tetszik. Amióta viszont korhatárfelhívásokat használnak, ezt az izgalmat ki lehet váltani a korhatárkarikákkal is, ha az is figyelemfelhívó, látványos animációval ellátott felhívást alkotnak a csatornák, ez az én véleményem.

Szólj hozzá